Grozdana Šarčević: Skulpture Mladena Marinkova Print E-mail
Usporenost kretanja u sferama skulpture, kao jedne od osnovnih disciplina u oblasti likovnog stvaralaštva uopšte, jedna je od njenih specifičnih odlika u poređenju sa ostalim disciplinama koje spadaju u osnovne u toj oblasti stvaralaštva. Na primer, u poređenju sa slikarstvom, grafikom, pa i crtežom, naročito tokom decenija našeg veka. A ova njena specifična odlika, koja podrazumeva i uzdržanost većine vajara u pogledu eksperimenata, uglavnom se objašnjava i opravdava prirodom tehnika, odnosno, preovlađujućih sredstava i postupaka, a naročito materijala, koji tradicionalno karakterišu skulpturu, pod čijim se okriljem najdublje ukorenila težnja stvaranja za večnost. Ovom prilikom, tu njenu specifičnu odliku neophodno je posebno naglasiti, jer ona predstavlja jedan od svojevrsnih izazova za Mladena Marinkova, vajara iz Novog Sada, čije se skulpture izlažu u okviru ove samostalne izložbe skulptura autora, u Galeriji savremene likovne umetnosti.

Istina, izborom eksponata za ovu izložbu, obuhvaćena su samo dela enterijerskog karaktera, tj.galerijskog formata, mada se Mladen Marinkov u svom dosadašnjem radu vajara umnogome afirmisao i kao autor skulptura eksterijerskih dimenzija, posebno onih memorijalnog karaktera; i to u jugoslovenskim razmerama. Međutim, činjenica da on svoja osnovna umetnička načela sprovodi na oba ova plana svojih aktivnosti, u skulpturama enterijerskih i eksterijerskih dimenzija, omogućava pokušaj sagledavanja pojedinih odlika, od šireg značaja, njegovog sveobuhvatnog dosadašnjeg dela, na primerima izložbom obuhvaćenih skulptura.

Nastale tokom ove tekuće decenije našeg veka, u materijalima (bronzi, gipsu i terakoti), one dosta jasno i ubedljivo ukazuju na stav autora u odnosu na spomenutu usporenost kretanja u domenima skulpture uopšte. A on se ogleda u činjenici da je on prihvata i istovremeno odbija, tj. suprotstavlja joj se, čineći to u kontinuitetu svoga rada. Od trenutka ostvarenja i afirmacije svojih poćetnih rezultata u domenim skulpture, tokom sedamdesetih godina, do danas, Mladen Marinkov taj svoj stav ispoljava radeći u bronzi, kao jednom od klasičnih materijala u oblasti ove likovne discipline, koja delu obezbeđuje trajnost, ali uporedo se izražavajući i neklasičnim materijalima i postupcima, kojima ostvaruje pojedine svoje skulpture, može se reći-instant karaktera - u pogledu trajnosti korišćenog materijala, rezultata primenjenih postupaka i u odnosu na večnost, a u kojima su posebno uočljivi načini ubrzavanja onih karakterističnih, u sferama umetnosti uopšte, imperativnih kretanja.

U zavisnosti od materijala koje u svojim aktivnostima vajara koristi, on primenjuje pojedine klasične, odnosno, pronalazi nove, njemu svojstvene i neklasične postupke vajanja, uslovno rečeno. Tako, u procesima ostvarivanja svojih dela u bronzi on koristi vosak kao prelazni materijal, što podrazumeva livenje unikatnih skulptura, koje autor sam finalizira. Ožive li se u ovom kontekstu i sećanja na one vidove konceptualizacije postupaka autora u procesima ostvarivanja njegovih radova u bronzi i gipsu pomoću plastičnih folija specifične vrste, dosta jasno se kristališu i umnožavaju razlozi da se Mladen Marinkov ovog puta posebno istakne i predstavi u svojstvu vajara koji dinamizira kretanja u oblasti savremene skulpture u nas, u širem smislu reči.

Pored eksponata u bronzi, u postavci ove izložbe se sreću i dela izvedena u manje trajnom materijalu, gipsu, koji autor ne koristi u smislu prelaznog materijala. One svoju predhodnicu imaju u delima po trajnosti srodnim, koja su u sedamdesetim godinama bila u znaku aktuelne, tj. konceptualizovane forme, kojom je ovaj autor otvarao sebi, i drugima, mogućnost modifikovanja ostvarenih skulpturalnih oblika i kompozicija, uvodeći u procese svoga rada i nove vrste materijala. Među delima autora, u tom njegovom angažovanju tokom sedamdesetih godina, bilo je i takvih, o kojima danas postoje samo "tragovi" u katalozima tada održanih izložbi, ili, u sačuvanoj fotodokumentaciji autora. Sve ovo, dosta jasno govori u prilog nameri da se ovaj vajar afirmiše kao jedan od dinamizatora kretanja u sferama discipline tradicionalne karakterisane statičnošću. Pogotovo, u domenima likovnog života na području Vojvodine.

Dakle, Mladen Marinkov nije opterećen tradicionalno isticanim vrlinama i nedostacima u oblasi likovne discipline kojom se bavi. U to nas posebno uveravaju svojstva ovom prilikom izloženih dela autora, izvedenih u tehnikama klasične i neklasične prirode za ovu likovnu disciplinu. Tj. serije skulptura animalnog karaktera, torzoi ženskih figura, ali, mrtve prirode takođe, motivi drveća i šuma, koji su kao isečeni iz pejzaža, u naglašeno trodimenzionalnoj skulpturi, što predstavlja još jednu od specifičnosti likovnog izraza vajara Mladena Marinkova, u tematskom pogledu. Zahvaljujući tome i svim drugim vrlinama izraza autora, njegovo poetsko viđenje sveta, sa svim onim autentičnim i kosmopolitskim osobenostima, na uzbudljiv i posebne pažnje vredan način, utkano je u delo, koje je u Galeriji ovog puta izloženo, pored ostalog i zbog toga što predstavlja i vid skulpture sa odlikama aktuelnosti u umetnosti osamdesetih godina u nas, a koje su u više navrata podvlačene na mnogobrojnim primerima iz oblasti slikarstva i crteža, jer su u tim disciplinama najpre zapažene i afirmisane, u nas i u međunarodnim razmerama.

Među aktuelnim svojstvima skulpture Mladena Marinkova, u kontekstu umetnosti osamdesetih godina u nas i uopšte, svakako treba najpre naglasiti one slojeve poetske prirode, nagoveštene i u samim naslovima pojedinih skulptura autora ("Drvo u Parlogu", "Arkanjska princeza", "Vaza sa anđelima" i drugim), a koji se kreću od likovnih predstava brazda vojvođanskih oranica, do oblika koji asociraju na stubove antičke arhitekture i skulpture; grčke i rimske. Oni, osim što ukazuju na prisustvo faktora emotivne prirode u izloženim delima autora, čoveka vojvođanskog podneblja, oživljavaju, dakle, njegova i naša sećanja na upečatljive detalje iz sfera nasleđa u oblasti skulpture uopšte, budući istovremeno i znaci nastojanja autora da likovnu disciplinu kojom se u kontinuitetu i aktivno bavi, oslobodi teskobe, nepokretnosti i pritiska predrasuda u vezi sa njom. A da bi se ti slojevi, bar u gubim crtama obuhvatili rečima, mogu da pomognu pridevi i pojmovi suprotnih značenja. Na primer: trajno i privremeno, lično i bezlično, rustično i ispolirano, nepatinirano i patinirano, nebojeno i bojeno, statično i komponobilno, volumen i konstrukcija.

Pojava boje i bojenih materijala u skulpturi Mladena Marinkova, takođe je u vezi sa njegovom težnjom u pogledu ubrzavanja strujanja u domenima skulpture i sa potezima koje od početka ove decenije čini, vodeći skulpturu u susret slikarstvu. Srodni potezi već su zapaženi u slikarstvu osamdesetih godina, naravno u suprotnom smeru, u susret skulpturi, što je Marinkov shvatio kao izazov i u svojim delima dao odgovor na njemu svojstven način, a istovremeno blizak postmodernističkim načinima likovnog izražavanja u osamdesetim godinama koje, između ostalog, potsećaju da je blizu kraj umetnosti 20.veka. Pri svemu tome, Mladen Marinkov i ovog puta ostaje veran svom ambivalentnom odnosu prema tradicijama u skulpturi uopšte. Kompozicije izvedene u gipsu, instalaciono postavljene, obogaćuje detaljima u boji, a tematsko područje skulptura u bronzi proširuje motivima preuzetim iz domena slikarstva.

Suprotstavljanje Mladena Marinkova inertnosti u skulpturi, bar u onoj koju sam stvara, podrazumeva i njegovo svesno izbegavanje da se definitivno opredeli za jednu od dveju osnovnih tendencija, ne bez razloga izdvojenih u proučavanjima skulpture 20.veka. Tako on sebi uzima pravo da u procesima svog rada koristi i kombinuje metode iz domena i jedne i druge od njih; koje se međusobno razlikuju po odnosu prema tradicijama oblikovanja skulpturalne mase, odnosno, volumena. Tj.po odnosu prema kojem se sve do danas prepoznaju vajari koji te tradicije podržavaju i brižljivo neguju, kao i oni koji skulpturu konstruišu, koristeći metode karakterističnije za rad arhitekte nego za rad vajara. U svojim aktivnostima, Mladen Marinkov stiče iskustva karakteristična i za jedne i za druge, spajajući tako ono što je bilo razdvojeno u ime proširivanja mogućnosti likovnog izražavanja u domenima skulpture i razbijanja okoštalih shvatanja u vezi sa ovom likovnom disciplinom.

Galerija savremene likovne umetnosti - Novi Sad
Maj - jun, 1986.

 

© 2007. Mladen Marinkov. Sva prava zadržana.
CMS Web Design - Luka Salapura.